Sotepalvelut turvattava
Asiakkaan näkökulmasta tavoitteena on koko hyvinvointialueella yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut,
joiden lähtökohtana on perusterveydenhuollon vahvistaminen. Sen vuoksi nopeat perusterveydenhuollon
palveluverkon karsinnat eivät ole johdonmukaisia hyvinvointialueuudistuksen perusterveydenhuollon
vahvistamiseen tähtäävien tavoitteiden kanssa.
Hyvinvointialueella on terveyskeskuksia ja terveysasemia, hyvinvointipiste-määritelmästä on luovuttava.
Terveysaseman sisältämä palveluvalikoima ja aukiolo määritellään toimipistekohtaisesti noudattaen
palveluverkkoesityksessä terveyskeskuksien ja -asemien palveluvalikoimaa niin, että joka toimipisteessä
tulee olla näytteenotto. Vastaanottopalveluissa otetaan käyttöön moniammatillinen OmaTiimi-malli.
Uudistusesityksen alueellisen erikoissairaanhoidon kehittäminen, jossa potilas hoidetaan tai tilannetta
arvioidaan perusterveydenhuollossa erikoissairaanhoidon tuella, edellyttää toimivaa
perusterveydenhuollon verkostoa. Liiallisesti karsittu ja toimimaton terveysasemaverkosto jättää tavoitteen
toteutumatta. Nykyisistä toimipisteistä voidaan hyväksyä lakkautettavaksi Vuorelan terveyskeskus.
Perusteena toimiva julkinen liikenne Siilinjärven ja Kuopion terveyskeskuksiin. Liikkuvat palvelut nähdään
mahdollisuutena tuottaa lähipalveluja, muutos nykyisistä palveluista tulee tehdä saattaen vaihtaen.
Valinnanvapaus on otettava käyttöön ensilinjassa uudistusta toteutettaessa.
Esitys perusterveydenhuollon vuodeosastojen paikkavähennyksistä on epärealistinen huomioiden tilanne
erikoissairaanhoidon vuodeosastojen kuormituksesta perusterveydenhuollon potilailla.
Vuodeosastopaikkoja korvaavat palvelut, kuten liikkuva sairaala ja kotisairaalatoiminta tulee olla testattu
esimerkiksi pilotoimalla ennen vuodeosastopaikkojen vähentämistä. Asiakkaan näkökulmasta kotihoidon,
kotisairaalan ja ensihoidon yhteistoiminnan toteutuminen on edellytys vuodeosastopaikkojen onnistuneelle
vähentämiselle. Kotihoidon osalta esitysmateriaali on vähäistä eikä esitä integroivia ratkaisuja
palveluverkkouudistukseen. Saattohoidon kokonaisuus on tulossa tarkasteluun 2024-2025. Liiallinen
vuodeosastojen keskittäminen johtaa vaikeuksiin toteuttaa saattohoitoa lähellä hoidettavan elinpiiriä.
Palvelujärjestelmäuudistuksessa esitetyt riskit kustannusvaikutusten jäämisessä odotettua pienemmiksi ja
kotiutusyksiköiden ja kotisairaalan skaalauksen jäädessä vajaaksi ovat todella mittavat. Asumispalveluissa
ympärivuorokautisen asumisen peittävyys pyritään laskemaan 8 %:sta kuuteen %:iin tuoden 40 M€:n
positiivisen kustannusvaikutuksen. Uudistusesityksessä yhtenä ratkaisuna on tuotu esille yhteisöllinen
asuminen, jonka toteuttamistapaa tai toteuttajaa ei ole kuvattu. Näin ollen positiivinen kustannusvaikutus
on epävarma.
Palvelujärjestelmäuudistusmateriaalista puuttuu perhe- ja vammaispalvelujen osuus niin että niiden
vaikutusta peruspalveluiden uudistamiseen olisi voitu arvioida.
Palveluverkkouudistuksessa tulee huomioida Pohjois-Savon alueen elinvoimaisuus. Vaikutusten arviointia
elinvoimaisuudesta ei ole tehty.
Minna Rissanen, aluevaltuustoryhmän pj (ps)