Rohkeutta rakenneuudistuksiin

Rohkeilla rakenneuudistuksilla sopeuttamistarve pienemmäksi

Hallitus kokoontui viikon alussa kehysriiheen. Perussuomalaiset katsovat, että nyt on hallituksen viimeinen tilaisuus osoittaa toimintakykynsä ja vastata niihin suuriin odotuksiin, joita siihen kohdistuu niin opposition kuin koko Suomen kansan suunnalta.

Perussuomalaiset ovat sitä mieltä, että nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa leikkauksia ja veronkorotuksia ei voida välttää, mutta rohkeilla rakenneuudistuksilla painetta niihin voidaan pienentää. Nyt tarvitaan ennen kaikkea rohkeita panostuksia teollisuuden toimintaedellytysten parantamiseksi ja täyskäännös energiapolitiikkaan.

Investoinnit maahamme ovat romahtaneet. Samaan aikaan useat järkevät investoinnit seisovat pahimmillaan vuosia lupa- ja valitusprosessien takia. Tämä tuskin on kenenkään etu. Hallituksen onkin ryhdyttävä nopeasti toimenpiteisiin lupabyrokratiamme keventämiseksi. Lupaprosessien osalta pitäisi pyrkiä yhden luvan ja luukun periaatteeseen.

Perussuomalaisten mielestä energiapolitiikkamme perustaksi on otettava kohtuuhintainen, kotimainen energia. Tuomme tällä hetkellä noin 8,5 miljardin euron edestä energiaa ulkomailta. Energiatuotannon kotimaisuusasteen nostamisella voitaisiin edistää talouskasvua ja saada aikaan kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja.

Näin menettelemällä talouden sopeuttamistarve olisi pienempi ja leikkauslistat lyhyempiä. Toisin kuin pääministeri Katainen, perussuomalaiset uskovat aktiivisen kasvun politiikkaan.

Vaikka perussuomalaiset pitävät tavoitetta velkaantumisen pysäyttämisestä pitkällä aikavälillä tärkeänä, on vaarana, että liian tiukalla äkkijarrutuksella tapetaan kasvun edellytykset ja päädytään tekemään lyhytnäköisiä ratkaisuja. Nykyisessä taloustilanteessa valtio-omisteisten yhtiöiden myynti olisi malliesimerkki tällaisesta toiminnasta.

Perussuomalaiset toivovat hallituksen ymmärtävän, että Suomi on kuilun partaalla. Kurssi on korjattava nyt eikä vasta vaalien jälkeen.