Puoluevaltuusto 29.3.2014 – Savolainen muistio

Puoluevaltuusto 29.3.2014 – ”Savolainen muistio”

Kylmien taloudellisten lukujen läpäisemässä julkisessa taloudessa on muistettava,  että palveluja ei tuoteta poliittisella vallalla ja budjettivallalla – vaan ihminen tuottaa ne palvelut toiselle ihmiselle – asiakkaalle – äänestäjälle.  Kuunnellaan näitä ihmisiä. He tietävät miten näitä palveluja ihan oikeasti tuotetaan.  Mitkä ovat ongelmakohtia ja sudenkuoppia. Asiakkaat tietävät useimmiten mitä he ihan oikeasti tarvitsevat.  Päättäjät harvoin tietävät.  Konkretiaa uupuu.

Soteratkaisusta ja sote-lyhenteestä pari huomiota.  Te is a te is a te eli terveydenhuolto.  Se on kohtuullisen hyvin kunnossa ja hoidossa ja sen integroiminen uusilla SoTe-Erva-alueilla onnistunee uudistuksessa porrastetusti.  Terveydenhuollossahan on tehty sormi- ja hyppelyharjoituksia Paras-hankkeesta alkaen.  Kuntaministeri Mannisen käynnistämän uudistuksen jälkeen on Mannisesta tullut matikka,  matikasta maitopyörä, maitopyörästä pytikkä ja niin edelleen.  On soudettu ja huovattu ja mallinnettu.

Mutta So So So! Unohtuiko Sosiaali-sana.  Sosiaalipalvelujen, tuotannon ja ohjauksen, hallinnon integroiminen on vielä jäsentymättä.  Siinä on paljon tekemätöntä työtä.  Me perussuomalaiset haluamme osallistua tähän rakentavaan yhteistyöhön uusilla alueilla.  Kentällä pelätäänkin,  että sairaanhoitopiirien ja erva-alueiden päälle kasvaa järkyttävä sosiaalihallinnoinnin norsunluutorni.

Lähivuosien huomio kiinnittyy uuden soten ohella, kansantalouden tuottavuuteen, suomalaisen työn ja yrittäjyyden tukemiseen ja sen vientikuntoisuuteen.  Nykyiseltä ja tulevalta hallitukselta tulee vaatia,  että voimme tukea  kansallisia infraan,  vuokra-asuntotuotantoon, rakennusten saneeraamiseen ml.  homekiinteistöt,  kotimaisen energian käytön lisäämiseen kohdistuvia hankkeita ja toimia.

Lopuksi.

Perussuomalaisen kansanliikkeen etenemistä ei voi enää estää! –  Sillä sen voima tulee juurilta, ihmisen lähtökohtaisista ja peruuttamattomista ihmisen ja kansalaisen oikeuksista, oikeudenmukaisuuden tajusta,  tämän periaatteen oikeuttamisesta ja sen vaalimisesta.  Siksi me teemme tätä työtä.

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piirin puoluevaltuutetut