Kriisimekanismista Suomelle epäedullinen

Kriisimaiden pankkien pelastaminen kaadetaan suomalaisten niskaan

Perussuomalaiset ovat tyrmistyneitä juuri sovitusta pankkiunionin kriisinratkaisumekanismista. Päätös takaa sen, että suomalaiset veronmaksajat pääsevät osallistumaan uutta kautta kriisimaiden pankkien pelastamiseen.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kaj Turunen muistuttaa, kuinka valtiovarainministeri Jutta Urpilainen vielä muutama viikko sitten ilmoitti voitonriemuisasti, että neuvottelut ovat edenneet Suomelle suotuisasti.

– Nyt onkin käynyt päinvastoin. Hallituksen ajama Suomen oma kanta oli perussuomalaisten mielestä maallemme hyvin epäedullinen, mutta nyt syntynyt lopputulos on vielä huomattavasti sitäkin heikompi, Turunen toteaa.

ECOFIN-neuvostossa joulukuussa hyväksytyssä mallissa kriisinratkaisurahaston yhteisvastuu oli tarkoitus ajaa sisään pikkuhiljaa 10 vuoden kuluessa, samalla kun rahastoon kerätään uutta rahaa. Jo tämä oli Suomen edun vastaista. Nyt hyväksytyssä mallissa laaja yhteisvastuu tulee voimaan jo vuonna 2016.

– Samalla rahastolle annetaan mahdollisuus lainata rahaa markkinoilta, joten laajaa yhteisvastuuta ei estä edes se, että vielä vuoteen 2016 mennessä rahastoon ei ole kerätty juurikaan pääomia, Turunen sanoo. Hänen mukaansa ainoa looginen syy muutoksiin on se, että kriisimaiden pankkien pelastamisen kustannukset aiotaan laittaa yhteisvastuullisesti myös suomalaisten kannettavaksi.

– Tätä ei pitänyt ministeri Urpilaisen mukaan missään tapauksessa tapahtua. Samaan aikaan kun meidän on kiristettävä vyötä miljarditolkulla saadaksemme julkisen sektorimme velkaantuminen kuriin, Brysselistä kaadetaan suomalaisten niskaan vielä muiden maiden pankkien pelastaminen. Tämä on jälleen oiva esimerkki siitä, kuinka surkeita tuloksia kaikkiin ytimiin pyrkivä suomalainen EU-politiikka tuottaa.