Maksuton varhaiskasvatus

Opetus-ja kulttuuriministeriö on päättänyt 5 miljoonan euron hankkeen, jolla kunnat voivat hakea tukea maksuttomaan 5- vuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen.

Perusteluna on, että kaikki 5- vuotiaat saadaan varhaiskasvatukseen ja maksuttomuuden takia se ehkäisee syrjäytymistä. Kuulostaa tosi hyvälle!

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joka takaa varhaiskasvatusta 20- viikkotuntia kaikille lapsille. Se jo toi suurimman osa lapsista varhaiskasvatuksen piiriin. Hoitomaksu on tulosidonnaista eli pienituloisille se on ilmaista tai melkein maksutonta. Kattava neuvola- ja lastensuojelujärjestelmä ohjaa tuen tarpeessa olevia varhaiskasvatuksen piiriin. Hanke ei ole pakottava eli sillä ei välttämättä tule yhtään avun tarvitsevaa varhaiskasvatukseen. Kokopäivän hoito maksaa kunnalle noin 1000€/kk/lapsi ja maksu siitä perheelle on 0-290 €/kk. Valtio olisi tukenut hankkeessa – jos kunta olisi edes päässyt siihen- 20% maksuista puolen päivän maksuista. Kunnalta jää siis 80% maksuista saamatta tämän hankkeen myötä ja se katettaisiin esim. kuntaveroilla.

Hallituksen hankkeen oikea lopputulos on pelkästään ilmainen varhaiskasvatus hyvätuloisille. Oikeistopolitiikkaa parhaillaan, vain hyvätuloiset hyötyvät.

Pelkästään 5 miljoonalla saisi 130 lastenhoitajaa lisää päiväkoteihin vuodeksi. Kuntien saamatta jääneillä maksuilla voisi mielummin palkata lisää lastenhoitajia ja -tarhaopettajia. Jospa laitettaisiin ensin päiväkodit kuntoon – rakennukset ja riittävästi hoitajia lapsille- ennen kuin vain lasketaan hyvätuloisten maksuja?

Paljon puhuttu perhevapaauudistuskin oli yleviin tavoitteisiin verhottu leikkausyritys, perheistä 2/3 tulot olisi perhevapaille laskenut.

Hallituksen esityksissä moni kuulostaa aluksi loistavaksi, muuttuukin hetken tutkimisen jälkeen joko leikkauksessa tai tulosiirroksi vain hyvätuloisille.