Kuntaliitokset eivät ole ratkaisu

Kuntien talous on tiukentunut ja moni kunta on kriisiytymässä. Kaupungit ja kunnat järjestävät YT- neuvotteluja, henkilöstöä irtisanotaan ja lomautetaan, monia palveluita lopetetaan tai supistetaan. Kuntavero on nousussa, jos ei ole jo huippu korkea.

Moni onkin vilautteluun kuntaliitoksia helpotuskeinona yhä huonontuvassa taloustilanteessa.

Kuntaministeri Paatero (sdp) näkee kuntaliitokset ratkaisuna ja kannattaa niitä. Perussuomalaisten Pohjois-Savon piiri näkee, että pelkkä kuntaliitos ei ole ratkaisu. Kahdesta köyhästä ei tule yhtä rikasta kuntaa. Tarvitaan isoja rakenteellisia muutoksia, valtionosuutta on kasvatettava kuntien velvoitteiden määrän mukaisesti ja varsinkin kun uusia velvoitteita suunnitellaan, kuntakorvauksen tulee olla täysimääräinen.

Suurin ratkaisutekijä on SoTe -uudistus. Sen onnistuminen mahdollistaa myös jatkossa monipuoliset ja asukasystävälliset kuntapalvelut.
Tällä hetkellä Pohjois- Savon kunnat syöksee talouskurimukseen viimeistään erikoissairaanhoidon laskutus ja varsinkin lisälaskutus.

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piiri vaatii kuntien tilanteeseen valtiolta oikeaa rakenneuudistusta ja riittävää rahoitusta valtionosuuksiin. Mikäli kuntaliitoksia tehdään, ne pitää olla vapaaehtoisia ja kuntalaisista pitää kysyä kanta niihin.

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piiri ei kannata Kuopion ja Siilinjärven kuntaliitosta, sen sijaan yhteistyötä kannattaa tehdä eri sektoreilla.