Hallituksen viimeinen mahdollisuus

Hallitus oli suunnitellut tuovansa kuluvalla kevätkaudella eduskunnan käsiteltäväksi yli 150 esitystä, mutta niitä on tähän mennessä tullut ainoastaan kymmenen. Valiokunnat ovat tyhjäkäynnillä ja tunnelma odottava.

Herää kysymys, missä oikein mennään. Missä luvatut esitykset viipyvät ja miksi ne viipyvät? Onko hallitus enää laisinkaan toimintakykyinen?

Kuluneiden kolmen vuoden aikana hallitus ei ole onnistunut viemään keskeisistä hankkeistaan maaliin muuta kuin edesvastuuttoman puolustusvoimauudistuksen. Sote- ja kuntauudistus eivät ole vieläkään valmistuneet ja rakennepaketti on jämähtänyt ministeriöihin. Tuloksettoman jahkailun seurauksena odotukset ensi viikon kehysriihiratkaisua kohtaan ovat kasvaneet valtaviksi. Kysymys ei ole pelkästään valtiontalouden sopeutuksesta, vaan tarvitaan myös merkittäviä rakenteellisia uudistuksia.

Perussuomalaiset katsovat, että kehysriihessä on hallituksen viimeinen tilaisuus osoittaa toimintakykynsä ja vastata niihin odotuksiin, joita siihen kohdistuu niin opposition kuin koko Suomen kansan suunnalta. Mikäli tässä ei onnistuta, on hallituksen uskottavuus lopullisesti mennyttä.

Lisätietoja:

Jari Lindström