28.4.2018 julkilausuma

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piirin kevätkokouksen 28.4.2017 julkilausuma. Julkaisuvapaa heti.

Politiikan luottamuksen palauttaminen

Luottamus politiikkaan ja politiikkoihin on alamaissa Suomessa. Politiikka on rikki ja se on politiikkojen omaa syytä.

Eduskunnasta on lähtenyt kesken kauden paljon kansan valitsemia edustajia muihin työpaikkoihin hyötymään omista päätöksistään. Suomeen on tullut uuden ajan lobbaustyyli: ensin päätetään ja sitten lähdetään kerätään hyöty yrityksin palkkalistoilla. Aiemmin edustajat kuuntelivat lobbareita, valitsivat parhaimman vaihtoehdon ja sitten päättivät.

Moni kansanedustaja ja valtuutettu on vaalien jälkeen loikannut toiseen puolueeseen. Mikä on äänestäjän kuluttajansuoja jos kansanedustaja on jo kolmannessa puolueessa saman kauden aikana? Mikä on äänestäjien kuluttajansuoja jos loikkarit eivät jätä saatuja luottamuspaikkoja vaalituloksen mukaan niitä saaneelle puolueelle? Vaaleissa prosentin kannatuksella ei saa yhtään luottamuspaikkaa. Miksi äänestää vaaleissa jos äänellä ei ole merkitystä?

Loikkauksien ja oman edun tavoittelun seurauksena hallituksessa on puolue, joka ei ole saanut suomalaisilta yhtään ääntä.
Kolmantena luottamuksen heikentäjänä ovat päätökset, jolla havitellaan omaa etua, läheisten etua tai etua ammattiliittoille, työnantajajärjestöille tai vaalirahoittajille. Joidenkin tukipäätöksen kytkös on osoitettavissa.

Pohjois-Savon Perussuomalaisilla on luottamuksen palauttamiseksi helppo ja nopeasti tehoava ratkaisu.

Esitämme, että poliitikot itse palauttavat luottamuksen takaisin. Poliitikot miettivät tarkasti missä puolueessa haluavat olla ennen vaaleja ja lopettavat laskelmoinnin, esim. liittymällä vaalien ennakkosuosikkipuolueeseen.

Valittu edustaja pysyy vaalien aikaisessa puolueessa koko kauden. Uusiin vaaleihin voi vaihtaa puoluetta, jos vaihtoon on tarvetta. Kesken kauden tilanteessa, jossa ei pysty olemaan omassa puolueessaan, pitäisi erota loppukaudeksi luottamustehtävistään. Seuraavissa vaaleissa voi olla ehdolla missä sitten haluaa.

Monella työpaikalla tai yritysmyynnissä on olemassa ns. sopimuksen mukainen karenssiaika. Sinä aikana ei saa työskennellä samanlaisessa tehtävissä missä hyötyy saamastaan tietotaidosta. Eduskunnassa tulisi olla kahden vuoden karenssiaika.

Perussuomalaisten Pohjois – Savon piiri esittää, että kaikkien puolueiden poliitikot ottavat haasteen vastaan ja sitoutuvat palauttamaan politiikkaan uskottavuuden. Suomen kansa ja äänestäjät ansaitsevat sen.