Vappupuhe 2018 / Minna Reijonen / Kuopion tori

Arvoisat kuulijat!
Meillä on paljon asioita hyvin. Mutta on myös epäkohtia, joihin tulee topakasti puuttua. Ellei näistä epäkohdista uskalleta puhua, eivät asiat muutu. Jos ongelmista vaietaan, asiat tuskin muuttuvat ainakaan parempaan suuntaan. Oletko kanssani samaa mieltä?
Uskon, että parannettavaa aina on. Ja ajankohtaisia aiheitahan meiltä Suomesta, Savosta ja Kuopiosta löytyy.
Politiikka on kuohuttanut ja ollut välillä aaltoilevaa. Pahastikin aaltoilevaa. Mutta on selvää, että asiat eivät hetkessä muutu ja tarvitaan pitkäjännitteisyyttä ja pitkää pinnaa.
Tuntuu sille, että nyt näkyvintä politiikkaa ovat olleet poliitikkojen jos jonkinlaiset tempaukset. Kohuja ja kissankokoisia otsikkoja. Se teki sitä ja se teki tätä. Mediakohu jyllää poliitikkojen ympärillä. Voidaan kysyä, sekö on yhteisten asioiden hoidon parhautta? Ei se ole. Ei todellakaan ole.
Parhainta politiikkaa ovat teot, joilla on vaikutusta oikeasti ja aidosti ihmisten hyvinvointiin. Varsinkin heikoimpien hyvinvointiin. Tarvitaan tekoja. Tarvitaan välittämistä. Tarvitaan epäkohtien korjaamista. Kaikki ei tapahdu hetkessä. Hyvinvoinnin eräs mittari on se, kuinka heikoista huolehditaan.
Perussuomalaisista on tärkeää panostaa heihin, joiden etujen ajamisesta ei ole huolehdittu. Tai heihin, joiden tasavertaisesta sosiaalisesta sekä yhteiskunnallisesta asemasta ei ole oikeudenmukaisesti huolehdittu. Jaksaminen ei ole itsestäänselvyys. Mutta jaksaminen on monen asian perusta. Ilman jaksamista oikeastaan mikään ei onnistu.
Miten jaksaa se tuttu lapsiperhe? Riittääkö aika, riittääkö rahat? Lapsiperheet ovat usein tiukoilla. Kuitenkin lapset ovat heitä, jotka rakentavat maamme tulevaisuuden. Tämän päivän lapset hoitavat meitä, kun vanhenemme. Jokainenhan vanhenemme. Ei ole ihmistä, joka ei ikääntyisi. Lapset tekevät tulevaisuuden hyvinvoinnin. Heille on annettava hyvät eväät elämään. Lasten vanhemmat tarvitsevat tukea jaksamiseen arjessa.
Kuinka jaksaa sinulle läheinen eläkeläispariskunta Kuopiossa? Monet eläkeläiset kituuttavat pienellä eläkkeellä. Prosenttikorotuksista eniten hyötyvät isotuloisimmat. Isotuloisen prosentti on enemmän euroja kuin pienituloisen. Onko sen pakko olla näin? Voisiko korotukset olla prosenttien sijasta euromääräisiä? Euroilla on ostovoimaa, prosenteilla ei.
Mitä kuuluu pariskunnalle, jossa puoliso hoivaa puolisoaan? Tai omaishoitajalle, joka on lapsensa omaishoitaja? Omaishoitajat hoitavat rakkaita omaisiaan. He tekevät mahtisäästöjä yhteiskunnalle. Ovat pyyteettömiä ja ahkeria. Työtä tehdään aamusta aamuun ja taas seuraavaan aamuun toistuvasti. Joka päivä, joka tunti, jopa yöllä. Ihmettelen, miksi omaishoitajat joutuvat maksamaan veroja palkkioistaan. Olisi jo aika muuttaa omaishoidon tuki verottomaksi. Nostan hattua omaishoitajille. On myönnettävä, että ilman omaishoitajia Kuopiossakin oltaisiin ongelmissa. Kuka hoivaisi ja mihin sijoitettaisiin omaishoidettavat?
Kuinka jaksaa yrittäjä, joka yrittää tienata elantonsa? Pien- ja perheyrittäjät työllistävät usein itsensä lisäksi usein muitakin. He ovat tärkeitä yhteiskunnassamme. Jos yrittäjällä ei ole töitä, ei hänelle leipää pöytään tule automaattisesti. Yrittäjän byrokratian paljous voi ahdistaa. Turhaa byrokratiaa voidaan vähentää. Lisätyövoiman palkkaaminen voisi olla tehty helpommaksi.
Onko maanviljelijän jaksaminen varmaa? Pienviljelijät ja perheviljelijät tuottavat kotimaista ruokaa, oikeaa lähiruokaa. Ihmeellisen EU:n paperisodan melskeessä vaikka sun millaisia ohjeita noudattaen. Meillä Suomessa olosuhteet ovat varsin vaativat, aina ei paista aurinko. Aina ei sato onnistu. Pitääkö meidän todella kumartaa joka ikiselle ohjeelle, joita EU sanelee? Lähiruoka on sellainen asia, josta puhutaan aina ennen vaaleja. Toivon, että lähiruuan arvostus olisi poliitikkojen mielissä myös vaalien välillä.
Kuinka jaksetaan, kun töitä ei vaan löydy? Tukemista tarvitsevat työttömät, jotka ilman omaa syytään joutuvat sinnittelemään pienillä tuloilla. Laskut on maksettava. Aktiivimalli ei kaikkia auta oikeasti. Se voi saattaa henkilön jopa tukalaan asemaan.
Opiskelijoiden tukeminen on tärkeää. Onneksi meillä Kuopiossa on runsaasti opiskelijoita. He kouluttavat itseään yhteiskunnan tukipilareiksi. Kuopio on edistyksellinen koulutuskaupunki nyt ja tulevaisuudessa.
Kuopiossa pelätään, että kriisinhallintakeskus viedään meiltä Helsinkiin. Tätä on perusteltu mm. sotella. Toivottavasti näin ei käy. Sen menettäminen olisi iso menetys. Onneksi pieni lisäaika tuli. On toivottavaa, että päätökset ovat Kuopiolle myönteisiä.
Soten myötä voi vaikutusta olla myös muihinkin alueemme toimintoihin. Tuntuu siltä, että tätä ei ole riittävästi selvitelty. Miksei tästä puhuta enemmän? Mitä toimintoja karsitaan maakunnasta? Kuka tietää, mitä täältä vielä viedään Helsinkiin. Aluettamme on puolustettava. Meillä on puolustettavaa. meillä on Yliopisto, monta muuta koulutusyksikköä. Meillä on Yliopistollinen sairaala, jossa on asiantuntemusta ja osaamista.
Perussuomalaiset haluavat, että perusasiat ovat perusteellisesti kunnossa. Oman maamme asiat ovat niitä tärkeimpiä. Siksi emme halua, että maamme rahoja humputellaan holtittomasti ympäri maailmaa. Me suhtaudumme kriittisesti kehitysapuun, jota viedään muille maille vierahille. Maassa maan tavalla, vai kuinka?
Sotesta puhutaan niin paljon, että moni on jo kyllästynyt siihen. Tuntuuko sinustakin, että siitä jauhetaan vuosista toiseen ja mitään ei tapahdu, vaan taas jauhetaan samaa asiaa.
Perussuomalaiset ihmettelevät, miksi sotessa pitää muuttaa kaikki? Jopa toimivatkin systeemit tunnutaan muuttavan. Eikö sinustakin olisi järkevää muuttaa ne asiat, mitkä eivät toimi? Miksi toimivat osa-alueet muutetaan vain muuttamisen ilosta? Korjataan se mikä on vialla! Esimerkin voi ottaa vaikka ehjistä villasukista. Parsisitko sinä toimivat sukkaasi, jossa ei ole reikää? Eikö se olisi turhaa työtä ja turhia kuluja? Miksi nyt parsitaan myös sukkia, joissa ei ole reikiä. Korjaillaan vain ne töppöset, joissa on reikiä.
Pitäisi päästä helpommin hoitoon, kun sitä tarvitsee. Läheterumba sairaaloiden, terveysasemien ja erityissairaanhoidon välillä tulee saada järkeväksi. Ei ole järkevää hakea lähete sieltä ja täältä. Pitäisi päästä tarvittavaan paikkaan ilman lähetettä.
Tiedonkulku takkuaa. Toisessa sairaalassa ei aina ole tietoa, mitä lääkkeitä potilas käyttää ja millä ohjeella. Samoja kokeita otetaan eri paikoissa, kun ei nähdä, että samat kokeet on jo tehty. Tieto ei kulje automaattisesti edes vuodeosastojen välillä. Ei nähdä suoraan missä on tilaa. Hoitajien on soiteltava ympäri pitäjiä, että minne mahtuu potilas. Ihan turhaa, kallista ja aikaa vievää. Potilas voi tuntea joutuvansa pomputeltavaksi. Nykypäivänä tiedonkulun pitäisi onnistua. Se tulee korjata toimivaksi. Ei tarvita satoja eri tietojärjestelmäsysteemejä, jotka eivät sitten toimi keskenään. Tarvitaan systeemi joka toimii.
Tarvitaan julkisen puolen sairaanhoitoa, mutta myös yksityistä. Ne täydentävät toisiaan. Tärkeää on varmistaa, että rahat eivät vyöry ulkomaille. Ulkomailla raha ei meidän yhteiskuntaamme auta.
Maakuntavaaleja suunnitellaan. Tosin kiire on mielestäni todella hälyttävä.
Lainsäädäntö ei vielä ole valmista. Perussuomalaiset ovat sitä mieltä, että maakuntavaalit voisivat olla sitten keväällä eduskuntavaalien kanssa samaan aikaan. Myös kuntaliitosta on kuulunut samankaltaisia kannanottoja.
Jos Helsingissä päätetään, että maakuntavaalit tulevat, niin perussuomalaiset ovat valmiita vaaleihin.
Perussuomalaiset ovat puolue, joka uskaltaa nostaa asioita esille. Sananvapaus on tärkeää.
Kuopio on kehittyvä, hieno kaupunki. Uusi kaupunginjohtaja aloitti tehtävässään. Finnpulp näyttää etenevän. On äärettömän tärkeää huolehtia ympäristöstä.
Aurinko paistaa, kesä tulee. Ihanaa vappua ja iloista mieltä tasapuolisesti teille kaikille!

Kirjoitettu 1.5.2018