Syyskokouksen julkilausuma

Kuntien velkaantuminen on hyvin rakenteellista. Perussuomalaisten mielestä silmiinpistävää kaupungeisssa ja kunnissa on verotulojen heikko kehitys, myös ennen koronaa. Kuntaliittokin on muistuttanut, että veropohja on kaventunut, ja yhä harvemmat maksavat kuntaveroa. Samalla myös valtionosuusprosentti on tippunut merkittävästi. Kuntia ei tule pelastamaan nykyisen hallituksen ilmastopolitiikka, sillä se ajaa teollisuutta pois Suomesta. Kuntia ei myöskään pelasta se, että kunnille annetaan lisää velvotteita. Hallitus pitää itsepäisesti kiinni hallitusohjelmastaan, jossa lisätään kuntien tehtäviä. Erityisesti oppivelvollisuuden pidentäminen ja maksuton toinen aste ovat kuntiemme taloudelle myrkkyä. Kuntaliitto on toistuvasti korostanut, että kuntien tehtäviä ei voi lisätä ilman uutta rahoitusta ja uudistusten kanssa pitää löytyä joustoja ja porrastuksia. Kuntien tehtävien ja rahoituksen välillä on epäsuhta joka tulisi korjata laittamalla asiat tärkeysjärjestykseen.

Kirjoitettu 21.9.2020