Syyskokousuutisia

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piiri piti syyskokouksen Iisalmessa 20.09.2020
Kokouksessa pitivät puheen myös puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho ja puoluesihteeri Simo Grönroos.

Vuoden 2021 piirin puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Henri Uljonen Siilinjärveltä. Uljosella ei ollut vastaehdokkaita.
Kokouksessa valittiin piirihallitus vuodelle 2021. Valituksi tuli Anne Kekkonen (Iisalmi), Toivo Pelkonen (Joroinen), Jarkko Taskinen (Kaavi), Ari Kaunisaho (Keitele), Vesa Niskanen (Kiuruvesi), Vuokko Hämäläinen (Kuopio), Ari Kultala (Kuopio), Pave Hirvonen (Lapinlahti), Martti Pettersson (Leppävirta), Hannu Tikka (Pielavesi), Mika Oksman (Siilinjärvi), Raimo Mäki (Vesanto), Ilpo Kärkkäinen (Sonkajärvi), Pia Pentikäinen (Suonenjoki), Tenho Holopainen (Tuusniemi), Tiina Grönlund (Varkaus) ja Jaakko Jauhiainen ( Vieremä).

Perussuomalaisten Pohjois-Savon piirin julkilausuma.

Kuntien velkaantuminen on hyvin rakenteellista. Perussuomalaisten mielestä silmiinpistävää kaupungeisssa ja kunnissa on verotulojen heikko kehitys, myös ennen koronaa. Kuntaliittokin on muistuttanut, että veropohja on kaventunut, ja yhä harvemmat maksavat kuntaveroa. Samalla myös valtionosuusprosentti on tippunut merkittävästi. Kuntia ei tule pelastamaan nykyisen hallituksen ilmastopolitiikka, sillä se ajaa teollisuutta pois Suomesta. Kuntia ei myöskään pelasta se, että kunnille annetaan lisää velvotteita. Hallitus pitää itsepäisesti kiinni hallitusohjelmastaan, jossa lisätään kuntien tehtäviä. Erityisesti oppivelvollisuuden pidentäminen ja maksuton toinen aste ovat kuntiemme taloudelle myrkkyä. Kuntaliitto on toistuvasti korostanut, että kuntien tehtäviä ei voi lisätä ilman uutta rahoitusta ja uudistusten kanssa pitää löytyä joustoja ja porrastuksia. Kuntien tehtävien ja rahoituksen välillä on epäsuhta joka tulisi korjata laittamalla asiat tärkeysjärjestykseen.